call Us
Sunați-ne + (373) 69 138 924
location
Locație Constantin Stamati St 10, Chișinău
069138924

PROIECTE ȘCOLARE

Liceul Da Vinci

Atelierul de lectură: „Explorări profunde ale iubirii, pierderii, speranței și dezamăgirii în baza romanului „Orașul promis” de V. Șcerbani, clasa a XII-a C, 7-12 noiembrie 2024

✉︎📩De la basm la existențialism- o punte literară. În data de 7 și 12 noiembrie, în cadrul lecțiilor de limba și literatura română, sub îndrumarea profesoarelor Mariana Pîrțac și Popovici Dorina, elevii claselor a 9 și 12 au pornit într-o aventură literară deosebită, explorând adâncurile romanului „Orașul promis” de Valentina Șcerbani. Tinerii cititori au descoperit cum protagonistă, Ileana, traversează un adevărat drum inițiatic, similar cu cel al eroilor din basmele românești, dar și cu cel al personajelor din operele marilor scriitori universali. ✉︎📩Punctul de plecare al atelierului a fost analiza primelor pagini ale romanului „Orașul promis”, în care Ileana, precum un erou de basm, este nevoită să pornească într-o călătorie grea, plină de pericole, fiind constrânsă de aflarea mamei sale în spital.

Citește mai mult

Un atelier literar captivant. Explorând adâncurile sufletului uman în romanul „Fiul risipitor” de Radu Tudoran, 20 noiembrie 2024

În data de 20 noiembrie 2024, în sala de festivități din Instituția Privată Liceul „Da Vinci”, au rezonat voci tinere, animate de pasiunea pentru literatură. Profesoarele de limbă și literatură română- Doroș Angela și Pîrțac Mariana- împreună cu elevii lor din clasele a X-a „M”, X-a „D” și XI-a „P”, au organizat un atelier literar dedicat romanului „Fiul risipitor” de Radu Tudoran. Într-o atmosferă creativă, elevii au avut posibilitatea de a-și împărtăși impresiile, de a pune întrebări și de a dezbate teme precum: iubirea, pierderea, familia, identitatea etc. Fiecare diapozitiv, cu mesajele sale puternice, a fost un punct de plecare pentru discuții aprinse, dezvăluind profunzimea romanului. Discuțiile s-au axat pe diverse aspecte: relația complexă dintre Eva și celelalte personaje, impactul trecutului asupra prezentului, modul în care preluăm și transmitem modele de comportament.

Citește mai mult

Educație juridică. Atelierul de discuție la EPS, cu tema: „Copiii în contact cu legea”, 20 noiembrie 2024

Elevii clasei a VII-a „C” de la IP Liceul „Da Vinci” au avut parte de o experiență inedită, participând la un atelier interactiv dedicat unui subiect complex, dar extrem de important pentru dezvoltarea lor ca tineri cetățeni: relația dintre copii și lege. Evenimentul, organizat de doamna profesoară de educație pentru societate, Nastas Eugenia, a avut ca invitat special pe domnul Lungu Andrei, jurist cu o vastă experiență în domeniu. Împreună, cei doi au reușit să transforme o temă aparent aridă într-o discuție deschisă și captivantă, adaptată nivelului de înțelegere al elevilor. Atelierul s-a axat pe explicarea unor concepte juridice de bază, pe înțelegerea drepturilor și obligațiilor minorilor, precum și pe prezentarea unor situații concrete cu care elevii s-ar putea confrunta în viața de zi cu zi.

Citește mai mult

Întâlnirea cu scriitoarea și autoarea romanului „Războiul solomonarilor”- Moni Stănilă, 14 noiembrie 2024

Inițierea în roman se face întâi prin lectură, apoi se exersează în ateliere și, după aceea, se validează printr-o întâlnire și o discuție cu autorul. Așadar, zilele trecute, elevii claselor a 7-a și a 8-a, după ce au solomonit deasupra romanului, și-au verificat cunoștințele și nivelul de receptarea textului, la întâlnirea cu scriitoarea Moni Stănilă. Scena a devenit un spațiul al luminii și al tenebrelor, iar discuția - un spațiu al valorilor cultivate prin acest roman.

Citește mai mult

14 noiembrie, concurs “Pe aripile lecturii”, Comisia Metodică Clase Primare

📖 Am citit toți minunată carte “Țup. Salvatoarea iernii “ scrisă de Alex Donovici! Lectura volumului doi a fost la fel de palpitantă și atractivă. Mica Țup ne-a învățat iar cât de important este să fii empatic, să ai prieteni devotați și să rezolvi orice situație creativ prin colaborare. Cartea ne ajută să înțelegem cum să protejăm natura, să fim responsabili de acțiunile pe care le facem și să reciclăm deșeurile pentru a salva planeta. 📖 Elevii din clasele a II-a au dat dovadă de spirit de echipă, de lectură conștientă a cărții, de creativitate și ingeniozitate la orice etapă a concursului! 📖 Mulțumim tuturor învățătorilor claselor a 2-a! Mulțumim copiilor pentru implicare activă! Gratitudine dnului Alex Donovici!

Citește mai mult

Lecturiada elevi - părinți: „Anisia și manuscrisul mistic” de Cosmin Perța, clasa a V-a „C”, 11.11.2024

Cărțile pentru copii, sub magia poveștii, ascund mereu un mesaj, o lecție, pe care, de cele mai multe ori, mulți adulți o uită sau ezită să o pună în aplicare. Cosmin Perța scrie un basm modern decorat cu accente de distopie, unde o alternativă a trecutului se aseamănă izbitor de mult cu realitatea pe care o trăim, când poluarea deja a trecut de limitele normalului, copleșind oceanele și pădurile. Scrisă ca un film, în episoade care se adaugă imprevizibil, proza face, sub semnul fascinației atotputernice, trecerea de la întuneric la lumină. Personajele sunt bine creionate, acțiunea atent construită, iar farmecul se strecoară prin fiecare cuvânt și faptă. „Viața e magie”, spune Johanna cea înțeleaptă.

Citește mai mult

4-7 noiembrie, Campania Antibullying, activitatea psihologului în colaborare cu diriginții de clasă.

Activități de psihoprofilaxie: 📖 „O scrisoare către un prieten”, activitate desfășurată cu elevii clasei a 6-a „P” și a 10-a „M”, a fost orientată spre conștientizarea faptului că oricând, oriunde și în orice circumstanțe fiecare dintre noi poate conta pe sine. „Cel mai bun prieten al meu sunt eu!” 📖 „Noțiuni și acțiuni de diminuare a bullying-ului", activitate desfășurată cu elevii clasei a 5-a „D” și a 6-a „D” 📖 „Eu, prin ochii colegilor mei” activitate desfășurată cu elevii clasei a 6-a „D”, orientată spre a evidenția relațiile și atitudinea elevilor unul față de altul în colectivul de clasă. Consilieri individuale: 📖 Două ședințe individuale la solictarea elevilor, orientate spre depășirea frustrărilor, emoțiilor negative.

Citește mai mult

Lecturiada elevi - părinți: „Temă pentru acasă” de Nicolae Dabija, clasa a VIII-a „C”, 08.11.2024

N-ai cum să nu simți iubirea, sacrificiul, ura, tortura și celelalte sentimente ale personajelor centrale din romanul lui Nicolae Dabija. Întâmplările prin care trec îi maturizează, îi motivează să rămână verticali, astfel reușind să devină exemple de demnitate și moralitate. Decorul este sumbru, regimul totalitar fiind în plină ascensiune, racolează mințile sclipitoare și sufletele nobile, ducându-le spre dezumanizare, rezistența constând doar în credință și în speranța de a găsi iubirea. Elevii clasei a VIII-a „C”, împreună cu părinții, au menționat că romanul însumează momente de jertfă întru devenire a eroilor în contextul prigoanei din partea celor de la putere.

Citește mai mult

4- 7 noiembrie, Campania Anti-bullying, Comisia Metodică Clase Primare

📖 În aceastǎ sǎptǎmânǎ la lecțiile de dezvoltare personală în clasele primare s-a abordat subiectul unui fenomen social extrem de actual. Bullyingul poate otrǎvi viața multor dintre noi! Cum procedăm când observăm cǎ cineva este supus bullyingului? Cine sunt persoanele de încredere? Cum procedǎm dacǎ suntem agresați? 📖 Regulile de bune maniere, respectul unul fațǎ de altul, empatia ne vor ajuta sǎ ne dezvoltăm frumos în armonie! 📖 Mulțumim tuturor pedagogilor implicați!

Citește mai mult

Lecturiada elevi - părinți: „Băiatul cu pijamale în dungi” de John Boyne, clasa a VI-a „B”, 07.11.2024

„Băiatul cu pijamale în dungi” este o carte extraordinară, cu un adevărat impact și cu un mesaj puternic, care ajunge să înduioșeze și să impresioneze prin construcția textului, prin viziunea despre viață. Țesătura narativă se bazează atât pe istorie, cât și pe sentimentele umane. O adevărată lecție de viață, prin examinarea inocenței și a tragismului în contextul războiului. Elevii clasei a VI-a „B”, împreună cu părinții lor și profesoara de limbă și literatură română- Ludmila Bosii, au concluzionat că Bruno și Shmuel sunt vlăstarii a două tabere ce nu realizează că diferențele dintre ele sunt doar din lipsa umanității, atât de infinită în sufletele copiilor. Totodată, au subliniat povestea tulburătoare a prieteniei neașteptate.

Citește mai mult

Lecturiada elevi - părinți: „Omul - amfibie” de Alexandr Beleaev, clasa a VII-a „B”, 06.11.2024

„Omul-Amfibie” este o operă care aduce în prim-plan istoria captivantă a unui om extraordinar, numit Ichthyander, care trăiește atât pe uscat, cât și în apă. Povestea explorează aventurile și experiențele acestuia într-o lume duală, în care trebuie să se confrunte cu propriile sale conflicte interioare și să își găsească locul în societate. Elevii clasei a VII-a „B”, împreună cu părinții, au analizat și au decriptat scriitura lui Beleaev, care este una plină de detalii însoțite de o imagine vie și de o descriere captivantă a mediilor în care evoluează personajul principal. Participanții au identificat elementele de factură folclorică, au abordat teme precum: identitatea, nevoia de a iubi și a fi iubit, relația dintre om și natură. De asemenea, au încercat, pornind de la semnificația numelui doctorului Salvador, să răspundă la întrebarea: „Are oare omul dreptul de a-l înlocui pe Dumnezeu?”

Citește mai mult

Domeniul: Eficiență educațională, 22 octombrie, Ziua Profesională a Psihologului în Republica Moldova

❤️Știai că nu ai nevoie de un motiv anume pentru a merge la psiholog? ❤️Știai că psihologul nu prescrie medicații? ❤️Știai că psihologul nu citește din priviri, nu ghicește în cărți, nu dă sfaturi? ❤️Acum știi! Cu prilejul Zilei Psihologului în incinta liceului s-au desfășurat mai multe activități: 1. Psihoprofilaxie orientată spre starea de bine și încrederea în sine a adolescenților, profesorilor și personalului auxiliar „Eu sunt important” 2. Momente de reflexie prin „citatul zilei” catedra claselor primare 3. Profilaxia stării de bine prin umplerea „borcanului” la treapta gimnazială și liceală 4. Activități de coeziune de grup cu elemente de training la paralelele claselor a 3-a 5.

Citește mai mult

Activitate de totalizare a studierii modulului „Sistemul nervos” în contextul Săptămânii Sănătății Mintale, cu genericul: „Un dar pentru sănătatea creierului tău”, 21-25 octombrie 2024

Evenimentul a fost organizat de profesoara de biologie, Hîncu Valentina, pentru a marca finalizarea modulului de studiu „Sistemul nervos”, oferindu-le elevilor din clasa a XI-a „P” ocazia de a-și prezenta cunoștințele dobândite și de a participa la diverse activități menite să promoveze sănătatea creierului. Activitatea „Un dar pentru sănătatea creierului tău” a fost organizată pentru a încheia studiul modulului și pentru a integra cunoștințele dobândite într-un context practic și relevant, în vederea promovării unor practici sănătoase pentru menținerea sănătății mintale. Inițial, elevii au fost antrenați într-o activitate de provocare a creierului printr-un test de inteligență cu întrebări variate care le-au evaluat abilități precum raționamentul logic, abilitățile verbale, capacitatea de a rezolva probleme și memoria.

Citește mai mult

Atelier teoretico- practic la biologie, octombrie 2024

O explozie de creativitate în laboratorul de biologie! Elevii, adoră provocările! Profesoara de biologie, Mariana Crețu, a lansat o provocare neobișnuită elevilor claselor a VI-a, la tema „Celula, unitate de bază a vieții": să elaboreze un proiect creativ în care să realizeze o celulă comestibilă, folosind produse alimentare. Această activitate a avut dublu scop — de a consolida cunoștințele despre structura celulei și de a stimula creativitatea elevilor. Elevii au fost încurajați să folosească ingrediente la îndemână, cum ar fi: fructe, jeleuri, biscuiți, bomboane și prăjituri, pentru a reprezenta diferitele componente ale unei celule: nucleul, membrana celulară, peretele celular, citoplasma și diverse organite.

Citește mai mult

Concurs “Pe aripile lecturii”, 30 septembrie, Comisia Metodicǎ Clase Primare

📖 Paralela claselor a 2-a au lecturat cartea “ Țup. Imposibil e doar un cuvânt “ de Alex Donovici și au demonstrat creativitate, spirit de echipă, ingeniozitate la toate cele 5 probe ale concursului! 📖Au rǎspuns la întrebări, au format puzzle şi au relatat pasajul obținut, au rezolvat careuri, au modelat personajele principale, au cântat și au creat poezii despre Țup! 📖 “Cǎrțile sunt cei mai liniștiți şi constanți prieteni!” Ralph Waldo Emerson 📖Sincere mulțumiri tuturor învățătorilor din clasele a II-a. Admirație micilor cititori! ❤️

Citește mai mult

Seminar instructiv-metodic “ Dezvoltarea competenței de literație în cadrul lecțiilor de limbă şi literatura română”, 27 septembrie 2024, Comisia Metodică Clase Primare

📖 Ce este competența de literație? De ce e atât de importantă? Cum o dezvoltǎm în cadrul lecțiilor de limbǎ şi literatură română? Ce metode şi tehnici utilizǎm? La toate aceste întrebări ne-au ajutat sǎ rǎspundem azi colegele de paralela claselor a 3-a. 📖Orice oportunitate de a învǎța unii de la alții ne consolidează echipa şi ne ajută la dezvoltarea noastră personală şi profesionalǎ! ❤️ Mulțumim, Tcaci Liliana, Cuznețova Lucia, Tataru Aliona, Jian Claudia, Iațco Cristina, Heghea Angela!

Citește mai mult

Deschideri culturale: „Scriitori printre liceeni” la Da Vinci, FILIT2024, Chișinău, 27.09.2024 📖📖

📖Astăzi, 27 septembrie, între orele 14:00 și 15:00, Liceul „Da Vinci" a găzduit un eveniment deosebit în cadrul Festivalului Internațional de Literatură și Traducere FILIT Chișinău 2024. Secțiunea „Scriitori printre liceeni" ne-a oferit o oportunitate unică de a interacționa cu doi scriitori deosebiți ai scenei literare românești: Simona Antonescu și Val Butnaru. 📖Moderată de Viorica Oleinic și Popovici Dorina, discuția a fost plină de întrebări, constatări și inspirație. Scriitorii invitați au împărtășit cu elevii noștri experiențe de scriere, sfaturi prețioase despre scrisul operelor și au răspuns cu plăcere întrebărilor curioșilor noștri liceeni.

Citește mai mult

Atelier practic pentru părinții elevilor din clasa a 5-a: „Anxietatea (in)amic al adaptării școlare”, 25 septembrie

Activitatea și-a propus să iasă din tiparele informării pasive și să creeze premise pentru lucrul în comun părinte-psiholog. Astfel, părinții care au avut deschiderea și curajul de a se înregistra la primul atelier practic din acest an, s-au familiarizat prin activități de training cu noțiunea, formele și factorii declanșatori ai anxietății, ghidați de psihologa școlară, Anna Comendant. Etimologia cuvântului, anxietate, provine de la latinescul „anxietas” care înseamnă experienţă marcată de agitaţie, nesiguranţă, frică şi spaimă. Vom defini anxietatea ca fiind termen „umbrelă” ce înglobează în sine o serie de trăiri emoţionale cum ar fi: frica, teama, furia şi nervozitatea.

Citește mai mult

Atelier de discuție: Romanul „Ecografie” de Alexandru Popescu prin prisma inteligențelor multiple, clasa 11 „P” și 12 „C”, 24 septembrie 2024

Într-o inițiativă inedită, 43 de elevi din clasele a XI-a P și a XII-a C au explorat în profunzime romanul „Ecografie” al lui Alexandru Popescu. Sub îndrumarea profesoarelor Mariana Pîrțac (literatură română), Liliana Dugneanu (limba engleză) și a psihologului școlar Anna Comendant, directoarea liceului-Guzun Efrosinia- elevii au conectat literatura, psihologia și limba engleză, dezvăluind astfel straturi neașteptate ale textului. Printr-o abordare transdisciplinară, au analizat teme complexe precum identitate, memorie și relații interpersonale, demonstrând o înțelegere profundă a operei. Activitatea a demonstrat că literatura poate fi un instrument puternic de înțelegere a lumii și de dezvoltare personală și de dezvoltare a competențelor cheie ale secolului XXI.

Citește mai mult

Activitate extracurriculară ȘTED, clasele a VI-a, septembrie 2024

Explorarea celulelor sub microscop reprezintă o experiență fascinantă pentru elevi, oferindu-le oportunitatea de a înțelege structura și funcțiile fundamentale ale vieții. Pentru început, elevii ghidați de profesoara lor de biologie- Mariana Crețu- au învățat cum se elaborează un preparat biologic, printr-un procedeu simplu, folosind o ceapă , o lamă de sticlă, o lamelă și câteva picături de apă. Entuziasmul lor a fost evident în momentul în care au reușit să observe primele structuri la microscop, vizualizând preparatul realizat chiar de ei. Această activitate, i-a ajutat pe elevi să observe structuri celulare precum: peretele celular, membrana celulară, citoplasma și elemente esențiale în viața oricărei celule.

Citește mai mult

Formare profesională: „Integritatea și etica personalului didactic”, 29 august 2024

Seminarul dedicat integrității și eticii personalului didactic a reunit toate cadrele didactice din IP Liceul „Da Vinci”, cu scopul de a discuta și aprofunda aspecte fundamentale ale eticii profesionale în educație. Evenimentul, moderat de Stratulat Alina (șefa Comisiei de Etică) și membrii Grupului de lucru intrașcolar și a Comisiei multidisciplinare ( Nistrean Alina, Lungu Andrei, Pîrțac Mariana), a oferit un cadru propice pentru reflecție și schimbul de bune practici, subliniind importanța acestor valori în modelarea caracterului tinerelor generații. Seminarul a subliniat că etica profesională nu se limitează doar la respectarea regulilor, ci implică o atitudine proactivă față de promovarea valorilor umane universale, precum: onestitatea, responsabilitatea și justiția.

Citește mai mult

LECTURIADA PROFESORILOR: „Romanul „Ecografie” de Alexandru Popescu- o radiografie a sufletului uman”, 28 august 2024

În IP Liceul „Da Vinci”, timp de 5 ore, s-a desfășurat proiectul anual, Lecturiada profesorilor în baza romanului „Ecografie” de Alexandru Popescu, autoare și moderatoare Pîrțac Mariana. În prima parte, cadrele didactice au participat la activitățile din cadrul atelierelor: ✍️atelierul 1: Harta neurografică a romanului „Ecografie” de Al. Popescu, formatori: Sîrbu Irina, Savan Ion, Bâlba Lucia, Melnic Nadejda, Cazacu Lilia ✍️atelierul 2: „Ecografie” de Al. Popescu - examen ecografic al romanului, formatori: Popovici Dorina, Oleinic Viorica, Bosîi Ludmila ✍️atelierul 3: Ecografia unui timp, formatori: Țîmbalari Tatiana, Doroș Angela, Chirica Maria.

Citește mai mult

O zi de recunoaștere profesională, 26 august 2024

Astăzi, 26 august 2024, a fost marcată în calendarul IP Liceul „Da Vinci” ca o zi dedicată evaluării profesionale. Într-o atmosferă de colaborare și deschidere, șefii CM și cadrele didactice au prezentat rapoartele comisiilor metodice, a activităților desfășurate în anul școlar 2023-2024. Eforturile și dedicarea profesorilor au fost recompensate printr-un gest simbolic, dar extrem de important: nominalizarea cu prestigiosul premiu „Global Teacher Prize”. Această nominalizare este o dovadă clară a excelenței în educație și a impactului pe care îl au profesorii noștri asupra vieții elevilor. Familia Guzun, fondatori și directori, sunt profund convinși că investiția în oameni este cea mai bună investiție pe termen lung.

Citește mai mult

Seminar teoretico-practic “TEHNICI ȘI METODE DE LUCRU ASUPRA REZOLVĂRII PROBLEMELOR ÎN PROCESUL DE PREDARE-ÎNVĂȚARE -EVALUARE”, CM Clase Primare, august 2024

📖 Metode și tehnici clasice versus cele interactive, redescoperirea secretelor didacticii, schimbul de bune practici, aplicarea acestora în situații noi! Toate acestea într-o atmosferă minunată și deschisă, creată de învățătorii de la paralela claselor a 4-a, care au fost în rol de formatori! ❤️Aducem sincere mulțumiri Doamnelor Cerbușca Tamara, Vetrilă Sorina, Cocieru Natalia, Gălățeanu Tatiana, Rusu Mariana, Dimitriu Irina pentru organizarea și desfășurarea seminarului în format interactiv, util și captivant! Colaborarea este cheia succesului!

Citește mai mult

Workshop “Prima lecție. Pâinea-legământ etern al păcii”, Comisia Metodică Clase Primare, 22 august 2024

📝Ce poate fi mai minunat decât bucuria de a împărtăși ideile și gândurile despre plămădirea primei lecții! Fiecare proiect de lecție prezentat a fost amplu, captivant, profund, diversificat și original! ❤️Mulțumim colegelor Sologub Lilia, Cocieru Natalia, Dimitriu Irina pentru proiectele didactice prezentate și deschiderea spre colaborare! ❤️Colaborarea, schimbul de idei, ajutorul reciproc sunt pilonii succesului în orice comuniune!

Citește mai mult

Formare profesională. Training pentru diriginții claselor: „Managementul organizațional și logistică a activității diriginților în anul școlar 2024-2025", 20 august 2024

În cadrul trainingului pentru diriginții claselor: „Managementul organizațional și logistică a activității diriginților în anul școlar 2024-2025", s-a abordat o serie de aspecte cruciale pentru succesul activității didactice. Participanții au avut discutat despre: 🖊️Cum să-și perfecționeze abilitățile de planificare și organizare a activităților din clasă și a evenimentelor școlare; 🖊️Să identifice și să gestioneze eficient resursele umane și materiale; 🖊️Să dezvolte strategii de comunicare eficiente cu elevii, părinții și colegii; 🖊️Să învețe să prevină situațiile de criză. Formarea a avut un impact semnificativ asupra participanților, care au subliniat următoarele beneficii: 🖊️O mai bună înțelegere a rolului de diriginte și a responsabilităților asociate; 🖊️Noi perspective și instrumente pentru a face față provocărilor zilnice.

Citește mai mult

Formarea cadrelor didactice. Workshop interactiv: ,,Diversitate în clasă și incluziunea educațională pe principiu de gen”, 20 august 2024

În data de 20.08.2024, în instituție, a avut loc un workshop deosebit dedicat cadrelor didactice, având ca tematică „Diversitatea în clasă și incluziunea educațională pe principiu de gen”. Această sesiune de formare interactivă, organizată și condusă de Nistrean Alina, a reunit profesori entuziaști, dornici să-și dezvolte competențele în ceea ce privește abordarea diversității în mediul educațional. 📝Pe parcursul workshop-ului, participanții au fost implicați în activități practice și discuții deschise, care au avut drept scop explorarea modalităților prin care cadrele didactice pot crea un mediu de învățare incluziv, unde toți elevii să se simtă acceptați și respectați, indiferent de gen.

Citește mai mult

Formarea cadrelor didactice. Workshop interactiv: „Accesibilitate și incluziune educațională", 19 august 2024

Membrii colectivului profesoral din IPL „Da Vinci” au fost invitați, de către psihologa școlară Anna Comendant la un workshop privind incluziunea educațională și accesibilitate. În cadrul atelierului, s-a pus accentul pe dreptul copiilor la educație și formare personală, în contextul în care școala este, dincolo de note, un model al societății și aici deprindem lecții de viață și învățăm să fim în acceptare și toleranță reciprocă. Prin intermediul dialogului socratic, brainstorming-ului, jocului de rol și discuțiilor ghidate, profesorii au fost ghidați să caute și să găsească soluții pentru formarea colectivelor unite în cadrul cărora fiecare elev să se simtă special și necesar.

Citește mai mult

Formare profesională. Crearea unui contact social, bazat pe valorile respectului, empatiei și colaborării, 15 august 2024

Membrii colectivului profesoral din IPL „Da Vinci” au fost invitați, de către psihologa școlară Comendant Anna, la un training de coeziune de grup, la un proces social, specific grupurilor ale căror membri interacționează unii cu ceilalți și care se referă la acele forțe care-i aduc pe oameni împreună. Coeziunea s-a dovedit un construct important pentru a înțelege comportamentul în cadrul grupului. Participanții au antrenat coeziunea grupului, exersând cele două dimensiuni, una emoțională, alta legată de îndeplinirea sarcinilor comune de către membrii grupului. Din discuții, participanții au subliniat ideea că sinergia în echipă se produce atunci când oamenii împărtășesc un sentiment de identitate comună.

Citește mai mult

Formare profesională: Sănătate mintală în școală. Conștientizare, semne, simptome și probleme, 14 august 2024

Într-un efort de a susține cadrele didactice și de a crea un mediu de învățare mai sănătos și mai productiv, în Instituția Privată Liceul „Da Vinci, s-a organizat astăzi un training dedicat sănătății mintale a profesorilor. Evenimentul a reunit cadre didactice, care au avut ocazia să participe la o serie de discuții interactive. Trainingul a oferit profesorilor informații valoroase despre: 🖊️ Semnele și simptomele epuizării profesionale. Cum să recunoască semnele timpurii ale burnout-ului și cum să prevină această afecțiune; 🖊️Factorii de risc. Care sunt principalii factori care pot afecta sănătatea mintală a profesorilor, precum stresul, supraîncărcarea cu muncă și lipsa de susținere; 🖊️Strategii de coping. Cum să gestioneze stresul și anxietatea, cum să dezvolte abilități de reziliență și cum să aibă grijă de propria bunăstare; 🖊️Importanța comunicării.

Citește mai mult

Formare profesională: Comunicarea non-violentă. Recunoașterea și gestionarea emoțiilor, dezvoltarea empatiei, comunicarea eficientă, 13 august 2024

Ziua II. La Instituția Privată Liceul „Da Vinci”, s-a desfășurat astăzi un training dedicat dezvoltării abilităților de comunicare, cu un accent deosebit pe importanța relațiilor interpersonale în procesul educațional. Formatoarea - Comendant Anna, psihologă școlară- a răspuns și explicat participanților-cadrele didactice- de ce și cum comunicarea devine mijlocul prin care creăm și menținem relațiile. Participanții au avut ocazia să aprofundeze principiile comunicării non-violente, o abordare care pune accent pe ascultarea activă, empatie și exprimarea autentică a nevoilor. Cele patru componente de bază ale acestei metode – observația fără etichete, exprimarea emoțiilor.

Citește mai mult

Formare profesională. Training: „Inteligența emoțională și comunicarea non-violentă. Aplicarea principiilor non-violente în interacțiunile cu elevii, colegii de serviciu și părinții”, 12 august 2024

Tradițional, cadrele didactice din Instituția Privată Liceul „Da Vinci”, în luna august, sunt implicate în activități de formare profesională. Săptămâna nr.1, tema: „Inteligența emoțională și sănătatea mentală” Activitatea din data de 12 august, pentru cadrele didactice care predau la treapta gimnazială și liceală, a pus în prim-plan abilitatea de a recunoaște, înțelege și gestiona propriile emoții, precum și pe cele ale celorlalți. Împreună cu formatoarea lor ( Pîrțac Mariana), timp de 3 ore, au analizat ce înseamnă , în contextul școlar, inteligența emoțională: pentru profesor (a crea o atmosferă de clasă sigură și favorabilă învățării, unde elevii se simt înțeleși și apreciați) și pentru elev (a dezvolta abilități de comunicare eficientă, rezolvare a conflictelor și luare a deciziilor).

Citește mai mult

Domeniul de activitate: Activitatea de psihoprofilaxie și dezvoltare personală, mai 2024

Elevii claselor a 2-a T, a 5-a P, și a 7-a O au fost implicați în ore de psihologie orientate spre coeziunea grupului, dezvoltarea încrederii în sine, autocunoaștere și consolidarea unei atitudine călduroase față de noțiunea de Familie și Prietenie. Elevii au participat cu entuziasm la activitățile propuse, manifestând interes și implicare în discuțiile și exercițiile practice. Aceste ore au oferit elevilor oportunitatea de a-și dezvolta abilitățile sociale și emoționale, precum și de a întări legăturile afective cu colegii lor. Prin intermediul jocurilor de rol, discuțiilor deschise și exercițiilor de autocunoaștere, elevii au învățat să-și exprime emoțiile, să-și înțeleagă propriile reacții în diverse situații și să-și îmbunătățească relațiile interpersonale.

Citește mai mult

Celebrating Success at the International English Olympiad "HIPPO"!

We are thrilled to announce the outstanding achievements of our talented pupils at the European finals of the International English Olympiad “HIPPO”! 🎉 👏 Duminica Dario-Daniel, 3 “Cn” secured an impressive 4th place at his level, and Berlinschi Adelina, 7 “C”, earned a commendable 19th place! We are incredibly proud of their dedication and hard work. A huge thank you to our wonderful teachers: Afteni Nadejda, Ghereg Victoria and supportive parents for their collaboration and encouragement. This success would not have been possible without you. Our school is proud to have such bright and hardworking students. Let’s continue to strive for excellence together! 🏆✨

Citește mai mult

În biblioteca IPL ,,Da Vinci”, s-a desfășurat un dialog cu scriitoarele Valentina Șcerbani și Dumitra Râșnoveanu.

✨Ce facem de Zilele Literaturii Române la Chișinău? Ne întâlnim cu scriitorii, citim și vorbim despre carte. ✨Unde? În biblioteca IPL ,,Da Vinci”, s-a desfășurat un dialog cu scriitoarele Valentina Șcerbani și Dumitra Râșnoveanu. La discuție au participat elevii de gimnaziu, împreună cu profesoarele lor ( Popovici Dorina, Oleinic Viorica, Doroș Angela, Ludmila Bosii, Pîrțac Mariana). ✨Despre ce? Tema întâlnirii: ,,Scriitoare în dialog. Primul meu roman” Ambele cărți sunt cărțile de debut ale autoarelor. Romanul Valentinei Șcerbani, ,,Orașul promis”, a fost tradus în limba spaniolă. Se bucură de succes atât în Moldova, România, cât și în Spania. Romanul Dumitrei Râșnoveanu poartă un titlu metaforic: ,,Daphnia”.

Citește mai mult

Felicitări tuturor participanților la Olimpiada de germană "Fit in Germană", care se va desfășura pe 15. până pe 25

Felicitări tuturor participanților la Olimpiada de germană "Fit in Germană", care se va desfășura pe 15. până pe 25. Aprilie a avut loc la Liceul "Da Vinci"! Suntem incredibil de mândri de studenții noștri care au impresionat prin angajamentul lor față de limba germană. Să sărbătorim împreună câștigătorii și să-i felicităm pentru realizările lor remarcabile! Așteptăm cu nerăbdare să vă urmăm în călătoria voastră și să vă sprijinim pentru a vă dezvolta în continuare abilitățile ling

Citește mai mult

Proiect interșcolar, decembrie 2023

Pe 4 decembrie elevii de la 3 licee: „M. Eliade”, „Da Vinci” și „N. V. Gogol”, a participat la proiectul: „Cultura amintirii în orașul Berlin”. Elevii au discutat despre obiectivele turistice și istoria orașului Berlin, au cercetat, au creat și au prezentat proiecte...

Citește mai mult

Concursul școlar „Pe aripile lecturii”, clasele a II-a, 30 noiembrie 2023

Clasele a II-a s-au aventurat într-o cursă cu obstacole pe tărâmul minunat al poveștilor. Lectura cărții “ Vrăjitorul din Oz” de Lyman Frank Baum i-a inspirat pe micii cititori să realizeze sonorizare, dramatizări, rezolvarea studiilor de caz, să dea dovadă de spirit de echipă, creativitate și abilitate de a lectura conștient. Lectura cărților ne oferă aripile imaginației și creativității! 📖 Felicitări pentru o prestație superbă tuturor claselor de-a II-a! Mulțumiri tuturor învățătoarelor pentru organizare și implicare!...

Citește mai mult

Proiectul școlar: Cercul sacru „Mandala”

Pentru a aduna matematica cu psihologia, am realizat proiectul : Cercul sacru „Mandala”. Cercul este simbolul eternului flux al energiei cosmice, care se mișcă succesiv spre interior, spre centru, și spre înafară, ca o respirație nesfârșită. Însăși denumirea de mandala, de origine sanscrită, înseamnă simultan cerc și centru. Prin construcția sa circulară, ea pastreaza și transmite caracteristicile simbolice universale ale cercului și-n același timp, prin variațiile componentelor redă înțelesuri particulare profunde. În geometria euclidiană, cercul este mulțimea tuturor…

Citește mai mult

Proiect școlar: de ZICI, clasele a V-a, VI-a, VIII-a, februarie 2022

Iubitorii de a citi citesc cu iubire: că e un text obligatoriu, că e un text suplimentar - ei îi văd rostul. Să ne imaginăm, dar, cu câtă iubire vorbesc ei despre cărțile pe care și le-au ales independent, în afara...

Citește mai mult

Proiectul școlar „Da Vinci citește o carte”: ,,Băiatul cu pijamale în dungi” de John Boyne, ianuarie 2022

Elevii claselor a VI-a ghidați de profesoara lor POPOVICI DORINA, au participat astăzi, în cadrul lecției de limba și literatura română, la un atelier de lectură și discuție...

Citește mai mult

Proiect școlar: „EMINESCIANA”: Biografie prin galerie, ianuarie 2022

Orice vârstă se oglindește frumos în opera marelui poet MIHAI EMINESCU, dar cât din această operă rămâne în noi, cât luăm și cât vom da mai departe? Elevii din clasele a V-a din IP Liceul „Da Vinci”, prin îndemnul profesoarei lor de limbă și literatură română - Viorica Oleinic- au descoperit, într-un demers creativ, că orice frunză, ori cerb...

Citește mai mult

Proiect școlar: „EMINESCIANA”: Biografie prin galerie, ianuarie 2022

În clasa a X-a, prima treaptă liceală, poate ìncepe studiul asumat al biografiei eminesciene. Pentru că în online dimensiunea audiovizuală este mai mult decât oportună, elevii din clasa a X-a ,,C" au urmat îndemnul de a repera informația biografică pe imagini, valoroase şi memorabile. Acest filmulteț este un exercițiude informare şi sintetizare. E o sinergie a efortului individual, canalizat spre elaborarea unui produs colectiv.
Coordonatoarea proiectlui: Viorica Oleinic, profesoară de limba şi literatura română.

Citește mai mult

Proiecte școlare: ,,PASTILA DE ORTOGRAFIE", ianuarie 2022

În cadrul Lunarului Limbii și literaturii române se desfășăară PROIECTUL ȘCOLAR ,,PASTILA DE ORTOGRAFIE", în care elevii vor cerceta, vor analiza și vor prezenta câteva lecții...

Citește mai mult

Proiect municipal: prelegere publică pentru profesori și studenți, februarie 2019

La 1 februarie 2019, la Da Vinci, a avut loc LECTURA PUBLICĂ pentru profesori și elevi, prima ediție bazată pe romanul „Ora 25” de Constantin Virgil Gheorghiu (La Hora 25).

Citește mai mult

Proiect școlar: „Înscrierea pentru un profesor astăzi” octombrie 2021

În timpul atelierelor de limba și literatura română, elevii împreună cu profesorii lor (Pîrțac Mariana și Doroș Angela) au studiat caligrafia. Apoi, au făcut caligrame - dedicate profesorilor. Vă invităm să aflați cui sunt adresate mesajele.

Citește mai mult

Proiect școlar „Democrația este educată”, Dezbateri electorale, septembrie 2021

Suntem spre sfârșitul campaniei electorale, pe 28 septembrie, cele 7 partide școlare au participat la dezbateri, în cadrul cărora și-au prezentat programul și obiectivele pe care le propun ca viitori membri ai Consiliului elevilor. Atât partidele școlare, cât și candidații independenți din circumscripțiile clasei așteaptă votul alegătorilor, care va fi exprimat mâine, 1 octombrie 2021. Le dorim succes tuturor candidaților!

Citește mai mult

Proiect școlar „Personalități istorice - modele de atitudine și comportament”, mai 2021

Unul dintre domeniile de competență, ale disciplinei școlare Istoria și Universitatea Românească, privește personalitatea istorică. Standardul de eficiență al acestei competențe este - Cunoașterea, interpretarea și argumentarea comportamentului personalităților istorice. Atingerea acestui standard, la nivelul gimnaziului, se măsoară cu următorii indicatori: - descrierea acțiunilor personalităților istorice, pe baza unui algoritm; - încadrarea personalităților istorice într-un eveniment / proces istoric prin propoziții cu conținut istoric; - aprecierea rolului personalităților istorice, prin formularea argumentelor. ..

Citește mai mult

Proiect interscolar: „Spelling Bee”, 2020-2021

Proiect interscolar: „Spelling Bee”, 2020-2021 Limba engleză primară Da Vinci, etapa finală a concursului Spelling Bee! Câștigători 2020-2021

Citește mai mult

Proiect interscolar: „Să inventăm ceva împreună!”, Da Vinci, clasele a V-a, aprilie 2021

Proiect interscolar: „Să inventăm ceva împreună!”, Da Vinci, clasele a V-a, aprilie 2021 Procesul de inventariere îi invită pe copiii noștri Da Vinci să folosească atât gândirea critică, cât și două tipuri de gândire creativă - fluentă și flexibilă.

Citește mai mult

Concurs interscolar: „Cavalerul Templului lui mate”, aprilie 2021

Concurs interscolar „Cavalerul Templului lui Matei”, aprilie 2021 Matematica este gimnastica minții! Toți elevii din clasa a II-a s-au aventurat într-un concurs de calcul mental matematic oral, cu titlul generic: „Cavalerul Templului lui Matei”! Toți finaliștii au arătat atenție și interes pentru calculul corect, rațional și fluent...

Citește mai mult

Proiectul intrașcolar: „Bătălia rimelor”, finala, februarie 2021

Rezultatele concursului internațional „Pro Lectura”, februarie 2021 În perioada 4-10 februarie 2021, 80 de elevi din etapa de liceu gimnazial și I.P. Liceul „Da Vinci” a fost frumos provocat și a participat la etapa locală a concursului „Pro Lectura”, un proiect care valorifică creativ lecturile pentru copii. Fiecare dintre participanți a decis care dintre evenimentele propuse (Creație plastică; Creație literară; Recital video; Muzeul personajelor literare; Instagramul personajului - numai pentru liceu) să se înregistreze, ținând cont de propriile preferințe și interese...

Citește mai mult

Proiect interscolar: „Bătălia rimelor”, final, februarie 2021

La 15 februarie 2021, în incinta Liceului IP „Da Vinci”, a avut loc etapa finală a proiectului „Bătălia Rimei”. Finalistii nostri au fost sedusi de afirmatia lui D. Matcovschi: „Poezia este prima mea iubire”. Studenții afirmă cu mândrie că textul vierean a rămas „tatuat pe creier”. Ce ar putea fi mai frumos? Unii dintre ei au învățat 40-45 de poezii, iar totalul, pe clasă, a fost de 320 de texte. Pentru a-și depăși concurenții, studenții au fost puși în situația de a explora toate volumele marelui Vieru. Au trăit cu versurile date o lună întreagă. Părinții copiilor spun că le răspund acasă doar cu versuri ale poetului, recitate și cântate cu toate vocile...

Citește mai mult

Proiect interscolar: „Bătălia rimelor”, etapa de preselecție, februarie 2021

Nichita Stănescu a afirmat că „Fără poezie omul nu s-ar distinge de neant”. Sub această îndemnare, în IPL „Da Vinci”, a început o nouă rundă a proiectului „Bătălia rimelor” (coordonatorul proiectului - Doroș Angela, membrii echipei organizatoare - Pîrțac M., Popovici D.)...

Citește mai mult

Proiect intrașcolar: „Eminesciana”, ianuarie 2021

EMINESCU ni se dezvăluie de fiecare dată diferit, atât prin structură, cât și prin fundalul creației sale. Motiv bun pentru a-și lăsa CARTEA deschisă pentru toate generațiile și pentru a-i învăța să citească dincolo de cuvinte. Conduși de această convingere, elevii claselor V-XII de la Liceul IP „DA VINCI” au recitat poeziile lui Eminescu ...

Citește mai mult

Proiect educațional: „Da Vinci în jurul lumii”, decembrie 2020

La sfârșitul anului 2020, elevii claselor gimnaziale de la liceul IP „Da Vinci” au fost îndemnați de membrii Senatului studenților și de colegul lor din clasa a X-a, autorul proiectului, Botnariuc Alexa să călătorească imaginar în: Franța, China ...

Citește mai mult

Proiect educațional: „Democrația se învață”, Consiliul Studențesc, octombrie 2020

Astăzi, 8 octombrie 2020, în liceul IP DA VINCI, au loc alegerile în Consiliul Elevilor. Deoarece suntem convinși că principiile democrației sunt educate, elevii participă la un exercițiu de educație civică, în care sunt membri activi ai procesului electoral, având atât rolul de alegători...

Citește mai mult

PROIECTUL ȘCOLAR: DICTARE PUBLICĂ, februarie 2020

Astăzi, 25 februarie 2020, părinții de la liceul IP DA VINCI au primit plicuri care conțin lucrările lor din DICTATIA PUBLICĂ pentru părinți. Încurajați să devină modele de scriere corecte, îngrijite și lizibile (scrise de mână), părinții și profesorii au scris un extras din eseul Tamara Cărăuș „Limba hârtiei”, realizând că ortografia și punctuația sunt primele noastre cărți de vizită. Reproducem, aici, textul dictării...

Citește mai mult

Proiect școlar: Cupluri celebre îndrăgostite, februarie 2020

Iubirea a mișcat soarele și stelele astăzi la liceul IP "Da Vinci"! BRAVO!

Citește mai mult

Proiect școlar: Grigore Vieru - poet care ne unește, clase de liceu - liceu, februarie 2020

  „A iubi până la capăt
  Cine iubește până la capăt,
  El trăiește mult timp, spun ei.
  Să gândesc până la capăt
        
Citește mai mult

Proiect școlar: Grigore Vieru - poet care ne unește, clase primare, februarie 2020

  „Eu sunt floarea sub forma unei lire,
  Născut într-un timp crud. "(Gr. Vieru)
        
Citește mai mult

Proiect școlar: prototip ascensor pentru bicicliști, februarie 2020

Ieri am fost invitați să discutăm cu elevii de la liceul Da Vinci despre problemele urbane și despre cum să facem Chișinăul mai prietenos pentru bicicliști.

Citește mai mult

Proiect de învățare experiențială, ianuarie 2019

Despre învățarea experiențială. Cea mai eficientă învățare este cea pe care o puteți controla experimentând. Nu este nimic mai bun pentru a învăța termeni de „gătit” decât o lecție de engleză în bucătărie, folosind toate ustensilele.

 

Citește mai mult

Proiect școlar: „Nu am uitat de Eminescu”, ianuarie 2019

Nu, noi n-am uitat de Eminescu! Cel mai mare omagiu pe care îl putem aduce poetului, publicistului și omului de cultură Mihai Eminescu este să-i citească opera.

Citește mai mult